Teksti perehdytti
kirjoittajansa sosiaalisiin käytänteisiin ja toimintatapoihin hyvinvointia
tukevina ja syrjäytymiselle altistavina tekijöinä. Kirjoittanut Jonna
Heikkinen.
Lasten ja
nuorten sosiaalistumisen polun luonnollisiin kehitysvaiheisiin oletetaan
kuuluvan peruskoulusta jatko-opintoihin siirtyminen, työelämään hakeutuminen ja
perheen perustaminen. Mikäli nuori ei asetu näihin raameihin, hänen ajatellaan
olevan syrjäytymisvaarassa (Ulvinen 1998: 47). Suoraviivainen ja ongelmaton
siirtymä kohti aikuisuutta on monen nuoren kohdalla muuttunut selviytymisen
ongelmaksi. Osa nuorista toimii yhteiskunnan odotusten mukaisesti siirtyessään
jatkokoulutukseen joustavasti. Osa nuorista puolestaan ei ole motivoituneita
sopeutumaan ennalta viitoitetulle koulutuspolulle. Jälkimmäinen osa voi etsiä
sosiaalisesta aikataulusta poikkeavan väylän kohti aikuisuuden koulutusta tai
työelämää (Viitanen 2000).
Suomen
eriarvoistumiskehitys on vaikuttanut pohjoisen ja itäisen Suomen nuorten
koulutus-, työmarkkina- ja hyvinvointikansalaisuuden mahdollistumisen monen
nuoren osalta rajalliseksi. Muuttotappiokuntien kaventuneet koulutus ja
työskentelymahdollisuudet ajavat pakotettuun valintaan turvallisten
sosiaalisten suhteiden säilyttämisen ja tutulta kotiseudulta poismuuton
välillä. Tämänkaltaisen valinnan edessä opintielle lähtemisen päätös voi johtaa
opintojen keskeyttämiseen, yhteiskunnalliseen osattomuuteen ja valtavirrasta
syrjäytymiseen. Muuttotappiokuntien palveluiden niukkuuden takia kotiseudun
mahdollisuudet tarjota tukea ja ohjausta eivät välttämättä ole riittävät
(Pylkkönen ja Ulvinen 2006: 3).
Syrjäytymiskeskustelun
sosiaalipoliittisena haasteena on vetää yhteisyydestä irtaantuneet henkilöt
takaisin yhteisöllisyyteen (Syrjäytymisen ehkäisy ja… 2009). Pylkkösen ja
Ulvisen (2006) mukaan syrjäytymisen haasteisiin on vastattu yhteistyöllä eri
tahojen kanssa. Yhteistyön tavoitteena on nuorten syrjäytymisen
ennaltaehkäiseminen ja osattomuuden kierteen katkaiseminen kotiseutujen
osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia lisäämällä. Ulvisen (1998: 47) mukaan
keskeistä syrjäytymisen ehkäisyssä on sosiaalisen tuen saaminen. Nuorelle tulee
antaa tilaisuus puhua ja hänelle tulee löytyä kuuntelija mieluiten yhden nuoren
kanssa hyvin toimeentulevan ihmisen avulla. Nuoresta on löydettävä myönteiset
voimavarat, joita vahvistetaan kielteisten tosiasioiden tarkastelun sijaan.
Viitasen (2000) mukaan koulun keskeyttäminen ja koulutusmarkkinoilta
syrjäytymisessä ei ole aina valikoitumisen seurauksena tapahtuvaa
syrjäytymistä, vaan siitä, että he eivät ole syystä tai toisesta halukkaita tai
kykeneviä jatkamaan opintojaan tai he ovat alun perin syrjäytyneet
sekundäärisille koulutusmarkkinoille.
Lähteet
Pylkkönen, M. & Ulvinen,
V-M. (toim.) (2006) TUHTI2004
Pohjoinen nuorisotyön, tutkimuksen ja hallinnon ulottuvuus. Oulun
yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan elektronisia julkaisuja 4.
Syrjäytymisen
ehkäisy ja vähentäminen –työryhmän raportti. (2009). Helsingin kaupungin
hallintokeskus. Turvallisuus ja valimiusosasto.
Ulvinen, V-M. (toim.) (1998) Lasten
ja nuorten syrjäytymistä koskevan tutkimuksen mahdollisuudet. Nuorisoasiain
neuvottelukunta. NUORAn julkaisuja 6. Mannerheimin Lastensuojeluliitto,
Helsinki.
Viitanen, R. (toim.) (2000) Nuorisokasvatus
ammattina - interventioita osattoman nuoren arkeen -verkkojulkaisu.
Nuorisotutkimusverkosto. Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti