Kirjoitus on osa terveystiedon opintoja ja kuuluu osana lasten ja nuorten sosiaalista hyvinvointia käsittelevään opintojaksoon.
Lapsen
ja nuoren kehitysympäristö laajenee vähitellen ikävuosien karttuessa.
Perhe kuitenkin pysyy tärkeänä osana nuoren elämää. Vanhempien roolina
on tukea, neuvoa ja ohjata lasta ja nuorta. Nuoren oma toiminta
kuitenkin vaikuttaa siihen, miten vanhemmat häneen suhtautuvat (Nurmi
ym. 2006:145). Lapsen ja nuoren
kehitystä, kasvua ja oppimista voidaan tukea kodin ja koulun yhteisellä
kasvatuskumppanuudella ja perusopetuslain takaamilla oppilashuollon
palveluilla.
Lapsella
päiväkodin ja vanhempien ja nuorella koulun ja kodin välisellä
kasvatuskumppanuudella tarkoitetaan vanhempien ja henkilöstön tietoista
sitoutumista lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemiseen.
Kasvatuskumppanuuden lähtökohtana on keskinäinen luottamus,
tasavertaisuus ja toisten kunnioittaminen (Stakes 2005:31). Vanhemmilla
on lasten ja nuorten ensisijainen kasvatusoikeus ja -vastuu.
Henkilöstöllä puolestaan ammatillinen tieto, osaaminen ja vastuu
kasvatuskumppanuuden ja tasavertaisen yhteistyön luomisessa (Stakes
2005:31). Henkilöstöllä on velvollisuus sisällyttää kasvatuskumppanuus
luontevaksi osaksi lapsen ja nuoren kasvatusta ja tarjota vanhemmille
mahdollisuuksia kasvatuskeskusteluihin oman lapsen osalta ja yhdessä
muiden vanhempien ja henkilöstön kanssa (Stakes 2005:31).
Kasvatuskumppanuuden yhtenä keskeisenä päämääränä on huomioida
varhaisessa vaiheessa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen alueella
löytyvä erillisen tuen tarve. Lisäksi tärkeänä tavoitteena on luoda
yhteistyössä lapsen tai nuoren vanhempien kanssa yhteinen
toimintasuunnitelma lapsen tai nuoren tukemiseksi (Stakes 2005:32).
Opetussuunnitelman
mukainen koulun oppilashuollon toimimisen yksi tarkoitus on tunnistaa
oppilaan ongelmia ja ohjata oppilas tarpeenmukaisen avun piiriin, jotta
vältettäisiin haasteiden laajeneminen ja syrjäytymisvaaran kasvaminen. Perusopetuslaissa (31 a
§) säädetään, että oppilaalla on oikeus saada maksutta opetuksen
edellyttämä riittävä oppilashuolto eli oppilaan hyvän oppimisen, hyvän
psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin
edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa
(Oppilas- ja opiskelijahuollon… 2012). Oppilashuoltotyössä käsitellään
oppilaan asiaa siten, että mukana on vain oppilaan asiaan välittömästi
liittyvät koulun aikuiset (Oppilas- ja opiskelijahuollon… 2012), kuten
koulukuraattori, rehtori, opinto-ohjaaja, erityisopettaja ja
luokanvalvoja.
Peruskoulun
jälkeistä syrjätymistä ehkäisevästä toiminnasta on esimerkkinä Oulun
Merikosken ammatilliseen koulutukseen valmentava AKVA-koulutuskuntoutus
ratkaisuna nuorille, joiden tulevaisuudennäkymät ovat selkeytymättömät
yleisen oppivelvollisuuden päätyttyä (Ulvinen 1998:55). Koulutuksen
tarkoituksena on saada nuori osalliseksi jatko-opintoihin tai työhön
itselleen mielekkäälle alalle. Koulutus perustuu siihen, että oppilaan
elämänhallintataitojen parantumisen, minäkuvan selkeytymisen ja henkisen
kasvun lisääntymisen myötä henkilö löytäisi tavoitteet
tulevaisuudelleen (Ulvinen 1998:55).
Lähteet:
Nurmi, J-e., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L. ja I. Ruoppila. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. Wsoy.
Stakes
2005. Oppaita 56. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Gummerus
Kirjapaino Oy, Saarijärvi.
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/7eef5448-e8a3-4887-ab97-19719ea74066
Oppilas ja opiskelijahuollon opas. 2012. Oppilashuoltoa koskevat säännökset. http://www.oph.fi/oppilashuollon_opas/saadokset/perusopetuslaki-_ja_asetus/oppilashuoltoa_koskevat_saannokset
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Nuoriso/nuorisoasiain_neuvottelukunta/julkaisut/muut_tutkimukset/Lasten_ja_nuorten_syrjxytymistx_koskevan_tutkimuksen_mahdollisuudet.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti