Kirjoittaja: Jonna Heikkinen
Teksti on mielipidekirjoitus terveystiedon perusopintoihin.
Teksti on mielipidekirjoitus terveystiedon perusopintoihin.
Minua kiinnostaa
terveyden edistämisen eettisistä periaatteista vanhempien ja opettajien vastuu
ja alaikäisten itsemääräämisoikeuden täyttyminen lasten ja nuorten mielen
tasapainon vahvistamisessa ja elämänhallinnan opastamisessa.
Lasten ja
nuoreten psyykkiset oireet nousevat yläkoulussa usein esille.
Kouluterveydenhuolto ja oppilashuolto puuttuvat asioihin. Mielenterveyden
ongelmien ja oirehtimisen taustalla on monia tekijöitä, kuten koulukiusaaminen,
fyysiset tai sosiaaliset ongelmat tai tunneilmaisun vaikeudet. Syynä voi myös
olla koko perheen tai vanhempien pahoinvointi, joiden syyt voivat liittyä mm.
päihdeongelmiin, taloudellisiin vaikeuksiin ja parisuhdeongelmiin.
Lasten ja nuorten
psyykkiset oireet ovat yleisempiä kuin yleensä luullaan. Alakouluikäisistä
lapsista noin 2 % kärsii masennustiloista. Yli 10-vuotiailla ja murrosikäisillä
masennus ja mielialahäiriöt yleistyvät. Murrosikäisistä 5 % sairastuu
masennukseen ja aikuisikään mennessä joka kuudes käy läpi masennusvaiheen.
Pitkäaikaisia masennustiloja on joka kymmenennellä lapsella ja nuorella.
Tytöillä masennus on yleisempää kuin pojilla (Huttunen 2011). Kaltiala-Heino (2010) kirjoittaa, että kansainvälisten
tutkimustietojen mukaan jopa 25 % nuoruusikäisistä kärsii jostain
tautiluokitusten kriteerien mukaan tunnistettavasta mielenterveyden häiriöstä.
Lasten ja nuorten
masennuksen oireita ovat alakuloiset ilmeet, eleet ja mieliala. Leikeistä
nousee esille hylkäämistä, menettämistä, kuolemaa, vahingoittamista, moitteita
ja itsemurhaa käsittelevät aiheet. Koulusuoritukset heikkenevät, kehon liikkeet
hidastuvat tai kiihtyvät ja ystävyyssuhteissa ilmenee ongelmia. Lisäksi
itsetunto on alentunut ja omakuva on kielteinen. Masennukseen voi liittyä
väsymystä, keskittymiskyvyttömyyttä, somaattisia oireita, aggressiivisuutta,
uhmakkuutta tai käytösongelmia. Nuoruusiässä masennusoireet muistuttavat
enemmän aikuisten masennustiloja, itsetunto-ongelmat korostuvat, kapinallisuus
ja päihteiden käyttö voivat lisääntyä (Huttunen 2011).
Yläkoulun terveystiedon opetussuunnitelma sisältää
elämänhallinnallisia tavoitteita, jotka tukevat oppilaan psyykkistä, fyysistä
ja sosiaalista terveyttä (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004).
Elämänhallintataitojen kehittyminen myönteiseen suuntaan koostuu arjen
taidoista, ongelmanratkaisuvälineistä, tunnetaidoista, itsetunnosta,
sosiaalisista taidoista, omista arvoista ja tulevaisuuden unelmista.
Lapsi
oppii kodissaan arjen taitoja mallin ja kodin esimerkin kautta. Vanhempien
vastuulla on huolehtia siitä, että lapsi saa riittävästi unta, säännöllisesti
ruokaa, riittävää fyysistä rasitusta ja muuta mielekästä tekemistä. Lapsena
opitut terveelliset elämäntavat ovat hyvänä pohjana hyvään arkeen. Tunteiden
tunnistaminen, ilmaiseminen ja hyväksyminen edesauttavat sitä, että omat
ajatukset ja niiden aiheuttamat teot ovat hallittavissa. Se, että lasta
ohjataan kotona ja koulussa miettimään miltä minusta tuntuu, edistää jatkossa
taitoja tunnistaa omia tunteita. Psyykkinen hyvinvointi lisääntyy, kun elämän
ristiriita- ja kriisitilanteissa on keinoja purkaa mieltä kuormittavia
kielteisiä tunteita.
Kouluikäisen lapsen tai nuoren oireiden
yhteydessä usein tulee selville perheen tilanne, vaikeudet tai vanhempien
kyvyttömyys tarttua ja toimia nuoren edun parantamista edellyttävällä tavalla.
Opettajan rooli kasvattajana on rajattu tilanteissa, joissa koti ei kykene
tarttumaan ongelmiin. Lapsella on oikeus tehdä omaan elämäänsä liittyviä
valintoja ja päätöksiä, mutta vanhemmilla on kasvatusvastuu ohjaamisessa kohti
terveellisiä valintoja. Eettisten periaatteitten mukaisesti yksilöillä on
tasa-arvoinen mahdollisuus tukitoimiin, mutta Etene (STM 2008) julkaisun mukaan
yhteiskuntamme terveydenhuollolliset tukipilarit eivät tavoita tasa-arvoisesti kaikkia
kansalaisia. Työttömien ja kotivanhempien ikäkausitarkastukset ja toimintakykyä
edistävä ohjaustyö puuttuu ja syrjäytyneet jäävät usein vaille hoitoa (STM
2008).
Mitä siis voisi tehdä koulu, jossa nähdään
lapsen ja nuoren voivan pahoin ja elävän samalla rytmitöntä arkea, syövän
epäterveellisesti, liikkuvan liian vähän, kärsivän yksinäisyydestä ja viettävän
harrastuksetonta vapaa-aikaa? Terveystiedon opettaja voi opettaa teoriassa
elämänhallinnan taitoja ja antaa tilaisuuksia oivaltaa oman elämän tilanne sekä
opettaa käytännön vuorovaikutustaitoja sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseksi
ja uusien syntymiseksi. Terveydenhoitaja voi ohjeistaa nuorta terveellisiin
elämäntapoihin ja neuvoa vanhempia. Lisäksi terveydenhoitaja voi ohjata lapsen
lääkäriin ja saamaan esimerkiksi lääkehoitoa. Oppilashuollossa voidaan ohjata
nuori kuraattorille tai koulupsykologille. Käytännön vastuu on kuitenkin
vanhemmilla. Vanhemmat päättävät nukkumaanmenoajan, liikunnan määrän,
ruokavalion koostumuksen sekä harrastusmahdollisuuksien tarjoamisen.
Lähteet
Kaltiala-Heino. 2010. Haasteena mielenterveys – lisääntyvätkö nuorten mielenterveyden häiriöt? Teoksessa Ståhl, T. ja Rimpelä A. (toim.) Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Yliopistopaino, Helsinki.
Huttunen, M.
2011. Lasten ja nuorten masennus ja mielialahäiriöt. Lääkärikirja Duodecim.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00383
STM, Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE) 2008.
Terveyden edistämisen eettiset haasteet. ETENE-julkaisuja 19. http://www.etene.fi/c/document_library/get_file?folderId=17135&name=DLFE-526.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti